2019. március 13., szerda

Valeria Screwy: Miss Screwy csavaros árvái

A könyvet köszönöm az írónőnek! És bocsi, hogy ilyen sokáig ültem rajta. Ha sikerült felkeltenem az érdeklődéseteket, a regényt megvásárolhatjátok a kiadó honlapján. :)

A könyvről

Kiadó: Főnix Könyvműhely
Megjelenés éve: 2018
Oldalszám: 144 oldal
Illusztrálta: Oszoli Bernadett

A történetről 

Láttál már olyat, amikor sűrű köd telepszik a tájra? Picit ijesztő, ugye? A köd sok mindent elrejthet a szemünk elől – többnyire hétköznapi dolgokat, ám olykor egészen meglepőeket.
Ez a mese olyan világba hív, melyet ködburok takar, sűrű leplét csak néha-néha töri át a napfény. Ám ha vizsgálódunk kicsit, sok érdekességre lelhet a kíváncsi tekintet.
Vajon mit keres egy léghajó a mosolygós, tűzrőlpattant Miss Screwy hátsó kertjében? Ki kopogtat Flex, a behemót robotkutya bendőjében? S hová igyekszik a csavaros kisasszony nap mint nap?
Sok-sok rejtély, ráadásul a léghajó eltűnése végképp megbonyolítja a helyzetet. De a találékonyság és a szeretet talán segíthet Miss Screwynak és társainak, hogy eligazodjanak a ködben, s csavarokkal, rugókkal, csapágyakkal teleszórt útjuk végén ráleljenek a megoldásra, feltárva, milyen titkokat, meglepetéseket takart el a homály előlünk.
 
Véleményem

Mit mondhatnék, nem nehéz felkelteni az érdeklődésemet, ha kortárs magyar gyermekirodalomról van szó, még könnyebb, ha egy ígéretes steampunk-regény tűnik fel a színen.  A kettő együtt végképp kiakasztja a muszáj megszereznem-mérőmet. Kapva kaptam tehát az ingyenélési lehetőségen, amit az írónő molyon tett közzé, és roppant hamar be is faltam ezt az igazán ötletes regényt. Az, hogy mennyire nem hamar írtam meg ezt a bejegyzést, már más lapra tartozik. :D 
Már egy ideje nem könnyű a kedvemre tenni, ha disztópiáról van szó, mert mondhatni mindenféle halálnemét láttam már az emberiségnek. Na de egy gyerekeknek szóló disztópia, azért az nem semmi! Kell némi elborult fantázia ahhoz, hogy valakinek ilyesmi az eszébe jusson, de meg kell hagyni, eredeti ötlet. Az, hogy mennyire gyerekbarát egy lepusztult, mérgezett világba helyezni egy fél-mese főhőseit, nem tudom, viszont a pedagógiai hasznát nagyon is látom. Nagyon fontos minden lehetőséget megragadni, hogy felhívjuk a felnövekvő generációk figyelmét arra, milyen fontos a környezetvédelem - ez a könyv pedig szemléletesen tárja eléjük, milyen lehet a jövőben a világ, ha nem vigyázunk rá eléggé.
A könyv világa roppant érdekes, valahol a nem is olyan távoli jövőben járunk, az emberiség betűkkel ellátott kolóniákban tengeti mindennapjait. A világra állandó köd ült, egy bizonyos magasság felett mérgező gázok alkotta búra lebeg - én ezt a folyamatos légszennyezés, szmog és egyéb anyagok kibocsátására fogtam magamban -, a vizek is mérgezővé, savassá váltak. Az élet nem egyszerű, de mindenki annyit hoz ki belőle, amennyit akar. Miss Screwy például rengeteget. Semmi sem szegheti kedvét, széles mosollyal jár-kel az utcákon extrém, színes steampunk ruhakölteményeiben - miközben mindenki más búskomor színekbe öltözik -, oldalán Flexszel, saját maga által tervezet hidraulikutyájával. Megjegyezném, ezen a kifejezésen hanyatt vágódtam, nagyon tetszik. :D Valeria nem akárki az 'A' kolóniában, ugyanis édesapja az alapítók egyike volt, így számottevő anyagi és szellemi örökséget hagyhatott lányára - és persze széleskörű ismertséget. Van, aki csodálja, van, aki egyenesen rajong érte, mások gyanúsnak tartják egész lényét és vagyonát. Utóbbiak nem is tudják, hogy van igazság a gondolataik mögött, Miss Screwy ugyanis titokzatos ügyek miatt látogatja az árvaházat. A titok felderítéséhez azonban el kell olvasnotok a könyvet, mert nem akarok spoilerezni.
Miss Screwy kiváló női főszereplő: talpraesett, találékony, belevaló, nem mellesleg kiváló mérnök - ez nem kifejezetten olyasmi, amihez sok nő ért olyan szinten, mint ő. Ritkán veszíti el a hidegvérét - de akkor nagyon. :D Ugyanakkor végtelenül kedves és jószívű nő, aki minden erejével a gyerekek pártján áll.
Szárnysegédje, Antónia, a házvezetőnő/fattyú testvér nem teljesen volt tiszta a kapcsolat nekem pont az ellentéte: érzékeny, ájuldozó vénkisasszony, akinek aranyból van a szíve és mindig a legjobbat akarja mindenkinek. Szépen kiegészítik egymást. 
A könyv legnagyobb erőssége a bő szókincs, ami egy gyerekregénynél különösen fontos. Emellett pedig nagyon tetszett, hogy bár az írónő angol neveket adott a szereplőknek, nem volt zavaró, mert nagyon ügyesen lábjegyzetelve lett a kiejtés és a beszélő nevek jelentése is. Nagyon hasznos ez a kicsik számára, hogy könnyebben menjen az olvasás és jobban megértsék a történetet. Emellett az angolul nem beszélő felnőttek is biztosan hálásak érte. Apróság ez, ugyanakkor mégis nagy figyelmesség, ami nekem mindig jól szokott esni olvasás közben. 
A könyv világa mellett hangulatában is különleges, szinte látjuk a gomolygó ködöt, a kopár vidéket és az ezt megszínesítő Miss Screwy ruhakölteményeit. Az írónő néha kiszól a narrációból az olvasói felé, ami tovább erősít a regény atmoszféráján, nekem ez kifejezetten tetszett. 
A mérnöki csodák mellett elrejtve megjelenik egy kis genetika is, abszolút gyereknyelven, amikor Valeria a gyerekek hajszálait használja...valamire, amit nem árulok el. Nálam ez nagyon nyerő, az észrevétlen tanulás abszolút híve vagyok.

Az egyetem Gyermekirodalom kurzusán azt tanultam, hogy soha nem szabad kihagyni a gyerekkönyv elemzéséből az illusztrációkat, hiszen ugyanolyan fontos részei a történetnek, mint a szereplők, és nagyon sokat elmondanak az adott kötetről. Nos, vétek is lenne szó nélkül hagyni Oszoli Bernadett fekete-fehér illusztrációit - amúgy ha nem pdf példányom lenne ezt is csak azért merem hangoztatni, mert hivatalos pdf, nehogy valaki a fejemet vegye :D, akkor nagy esélyt látnék rá, hogy elkezdjem színezgetni. Szóval remélem, hogy sok kreatív gyerek lesz, aki ki meri színezni ezeket a csodás illusztrációkat, szívesen megnéznék párat. :) Gyönyörűek mind egész oldalas, mind pedig a szövegközi kis képek: roppant részletgazdag illusztrációk, amikkel sokáig el lehet időzni, a hangulatuk elsőosztályú. Egy-egy képben képes megfogni a könyv egész világát, a szereplők személyiségét. Ha el akarnám képzelni őket, akkor sem tenném másként, mint ahogy Bernadett megrajzolta őket.

Bár recenziós példányról van szó, engem ez sosem tartott vissza attól, hogy kimondjam: volt néhány olyan aprócska részlet a könyvben, ami nem tetszett. Nem tudtam például hová tenni a jelen és múltidő váltogatását a narrációban - valószínűleg véletlen volt, de ha így van, erre a szerkesztőnek/korrektornak kellett volna figyelnie. Számomra zavaró volt, hogy akár egy bekezdésen belül is volt jelen és múltidejű mondat is, és nem azért, mert valaki éppen visszaemlékezett valamire. 
A másik, ami inkább egyéni szociális probléma, hogy néhol nekem túlságosan "édibédi" volt, hogy olyan nagyon sokszor szólították Mirát kis csodácskának, és olyan pátyolgató hangnemben szóltak hozzá, ami nekem sok. Lehet, hogy az írónőt elragadták anyai érzelmei? :D Minden esetre én meglettem volna enélkül.  
Találtam néhány furcsa kifejezést is, íme egy példa: "Úgy tűnik, a kísérleteim annyira elvonták a figyelmem, hogy észre sem vettem, mennyire elkanászosodott a kolónia." Vagy lehet, hogy csak nálunk mondják "elkanászodott"-nak? Mindegy, nem volt eget rengetően sok az ilyenből, inkább figyelmetlenségnek mondanám őket, mint hibának. 

Annak ellenére, hogy most kicsikét megbökdöstem szegényt, a könyv értékei tagadhatatlanok. Az ötletesség, megfelelően adagolt humor és könnyű olvashatóság helló, legifjabb olvasók, akiknek sikerélményre van szükségük! mellett jó gyerekkönyvhöz illő tanulsággal is rendelkezik: a szeretet mindent legyőz és a családot nem a vér tartja össze, hanem ez a fantasztikus erő. Emiatt különösen ajánlom frissen örökbe fogadott gyerkőcöknek és szüleiknek - és mindenki másnak is, akik szeretik a
  • kalandokat,
  • steampunkot,
  • belevaló női főszereplőket,
  • disztópiákat
  • vagy mindezeket együttvéve.

Összegzés

Kedvenc idézet: 
"[…] ami a szemet megmosolyogtatja, az a léleknek is orvosa." /15.oldal/ 

A cím: Nagyon illik a történethez és az egész hangulathoz, amit az írónő megteremtett. Szerintem ilyennek kell lenni egy jó címnek.

A borító: Ahogy az illusztrációk is, a borító is nagyon hangulatos, igazán passzol egy gyerekkönyvhöz. Szívesen megvenném csak emiatt is. :D

Értékelés: Apró hibái ellenére - amik miatt molyon 4,5 csillagot adtam neki, de itt felfelé kerekítem, mivel tényleg eléggé elenyészőek meg amúgy is recenziós példány hahaha bocsi, nem hagyhattam ki - úgy gondolom, a Miss Screwy csavaros árvái egy igazán hangulatos regény, a gyerekkönyves piacon szerintem egyedülálló. Kellőképpen tanulságos, humoros, csak akkor veszi komolyan magát, amikor szükséges. Emellett a környezeti nevelésben vállalt szerepe is vitathatatlan, ez számomra nagyon fontos szempont. Úgy gondolom, hogy ez a könyv kiváló rajzfilm alapanyag lehetne - ellentétben mondjuk a Rév Fülöppel, aminek a poénjai szerintem elvesznének az írott szöveg nélkül, bár állítólag a színdarab működött -, úgyhogy tessék felfigyelni rá ilyen téren is!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése