2016. augusztus 30., kedd

Johanna Basford: Határidőnapló mesébeillő rajzokkal - könyvajánló


Múlt héten elkezdtem nézelődni a neten határidőnapló ügyben, bár még nem aktuális, de szeretek időben tájékozódni. Szeretem a szép dolgokat, még akkor is, ha én személy szerint nem vagyok annyira kreatív, mint szeretném, szóval egyből kiszúrtam magamnak a híres-hírhedt színezőrajzoló mester, Johanna Basford 2016 szeptemberétől 2017 decemberéig tartó határidőnaplóját. Nem kellett sokáig tűnődnöm rajta, szemérmetlenül elszórtam rá közel 4000 Ft-ot, és egy percig sem bántam meg. :D Most megérkezett, ezért úgy döntöttem, megmutatom nektek, hogy is néz ki egy ilyen színezhető naptár, hátha más is kedvet kap hozzá.

Kezdjük a borítóval, ami az egyik legfontosabb szempont egy könyvnél, még akkor is, ha sokan nem vallják be. Maga az ötlet, hogy a borító is olyan papírból készült, amit ki tudok színezni, tetszik, ugyanakkor ellenérzéseket vált ki belőlem - erről bővebben később. A borító egyszerű, fekete-fehér és néhol arany színű, virágos-levélkés-titkoskertes rajz, amit kedvünkre színezhetünk, ezáltal még egyedibb lesz a naptárunk. A felső régiójában találunk egy natúr színű sávot, amire a szerző rajzoló nevét, illetve a határidőnapló címét nyomtatták, viszont ebben is van egy kis csavar: elöl és hátul is a belső borítón van rögzítve ez a sáv, így könnyedén eltávolíthatjuk, ha zavar, alatta ugyanúgy folytatódik a színezhető felület. Ezt ötletesnek tartom, de még nem döntöttem el, hogy megszabadulok-e tőle, vagy sem. Az első és a hátsó borító belseje is tartogat kihívásokat, ugyanis ezekre ugyanazt a rajzot nyomtatták, mint kívülre, azzal a különbséggel, hogy ez az eredeti negatívja - tehát jórészt fekete. Érdekes lehet pl. a külső és a belső borítókat is így színezni, hogy egyik negatívja legyen a másiknak - már ha az ember képben van ennyire a színekkel, én sajnos nem :D


A címlapon újfent megtaláljuk a rajzoló nevét és a címet, valamint egy kisebb színezhető rajzot is. Ez után következnek a kiadó adatai, majd egy 2017. évi naptár.

A címlap
A naptár 2016 augusztusának utolsó hetével (3 napjával) kezdődik, és egészen 2017. december 31-is írhatjuk bele a teendőinket és színezhetjük a szép és változatos rajzokat. A heti bontású naptár rész mindig a jobb, míg a színező a bal oldali lapon található. A lap tetején a hónap megnevezése apró levélkékből áll össze, amelyek kiszínezésével még inkább vidámmá és egyedivé tehetjük a naplónkat. A hónap megnevezése mellett, a bal oldalon található egy egész hónapos kis naptár is. A napokat elválasztó vonalak végein is apró levelek csüngnek, sőt, a számokban is elbújtattak párat, így a lehetőségek száma végtelen. :)



A könyv végén találunk egy 2018-as tervezőt, viszonylag tágas hellyel, bár én ezt nem szoktam használni. Ezt követi egy 2016-os és egy 2018-as éves naptár, majd 7 oldalnyi jegyzetlap - nekem ez a mennyiség teljesen ideális, ide általában az aktuális menetrendeket szoktam felírni, aki többet jegyzetel, inkább tartson magánál egy kis jegyzetfüzetet. Az utolsó két oldalon még a próbaszínezésnek is hagytak helyet, ami szintén egy nagyon jó ötlet, itt lehet tesztelgetni a különböző tollakat/ceruzákat.

Jegyzetek + Próbaszínezés

Elmondhatom, hogy a rajzok önmagukban is nagyon szépek, de a napló lelkét a színezés adja. Találunk benne képeket a Titkos kertből, a Bűvös erdőből és a Kincses Óceánból is, melyeket saját ízlésünk szerint kelthetünk életre.

Titkos kert
Bűvös erdő
Jófej bálna a Kincses Óceánból

Tesztelő társammal (továbbiakban: A Sógornő) kiválasztottunk egy oldalt, amit próbaképpen kiszíneztünk. Lázadók vagyunk igazából A Sógornő az, mert ő választotta :D, így nem álltunk neki az elejéről, hanem rögtön 2017. október elejére ugrottunk. Íme az eredmény:






Negatívumok:

Nem szeretnék negatívumot írni erről a naplóról, mert engem megvett kilóra, de mégis, van néhány dolog, amit másképp csinálnék vele kapcsolatban.
  • A mérete és az alakja. Nagyjából 19*22 cm, de első blikkre kocka alakúnak tűnik. Nem szabvány méret, valószínűleg a színezők miatt. Szerintem egyáltalán nem praktikus, jobban örültem volna egy normál A5-ös, de azt is megkockáztatom, hogy inkább A6-os, vagy ahhoz közelítő méretnek, ahhoz túl nagy, hogy cipelje az ember, nincs határidőnapló formája. Mentségére szóljon, egy kisebb füzetben lehet, hogy mission impossible lenne kiszínezni az aprólékosabb rajzokat.
  • Puha borító+spirálozás. Persze, ha már 2018 lesz és színezőket akarok osztogatni az embereknek vajon mi a fene vinne rá erre?, tök jó, hogy ki tudom tépni a lapokat. De egyébként a spirálozás sérülékennyé teszi- bár hozzáteszem, nem olyan gagyi fehér spirálról van szó, mint ami a füzetekhez jár, hanem erősebb, széles gyűrűkről. Illetve nagyon örültem volna egy kemény tudom, akkor nem lehetne színezni, de én ezt simán beáldoznám borítónak, mivel az ember általában a határidőnaplóját magával szokta hurcolni, különben nincs értelme. Mindannyian ismerjük a női táskák szeszélyességét... kész öngyilkosság egy puhafedeles könyvet belepakolni, mert úgy és akkor fog szétgyűrődni és - mivel jórészt fehér- koszolódni, ahogy és amikor csak kedve támad. Ennyi pénzért pedig nem az a fő célom, hogy egy héten belül szétgyepáljam, főleg annak tudatában, hogy másfél évig ki kellene tartania. Ha kiszíneztem a borítót, próbálok majd kitalálni valami "tartósító" módszert, ha sikerül, mindenképpen megosztom veletek.
  • A tűfilc átüt a lapokon. Ez nem lenne gond, ha nem reklámoznák ezeket a színezőket annyira azzal a bizonyos vezető tűfilcmárkával együtt. Nem vészesen zavaró a dolog, de igenis átlátszik a másik lapra, ha nagyobb felületet színezek tűfilccel, pedig nem nyomom rá úgy, mint egy ambiciózus óvodás.

Ezen hibái ellenére is meg vagyok vele elégedve: igényesek és változatosak a rajzok, jó minőségűek a lapok, sok rejtett apróságot tartogat, a színezése pedig szinte függőséget okoz. :) Csak ajánlani tudom mindenkinek - legyen akár rajongója a felnőtt színezőknek és Johanna Basford munkásságának, vagy "színező szűz" az illető nekem is ez az első könyvem a művésznőtől. Ha valami igazán egyedit keresel a jövő és az idei évre, ne kutakodj tovább, ő lesz az igazi - úgy formálhatod, ahogy szeretnéd, biztos, hogy senkinek nem lesz ugyanilyen határidőnaplója, ha egyszer kiszínezed. :)
Ha kedvet kaptál ehhez a praktikus, ugyanakkor szórakoztató naplóhoz, a Líra webshopján megvásárolhatod - még nem késtél le semmiről! :) 

Figyelem! A bejegyzésben szereplő képes saját készítésűek, a Manó Könyvek Kiadó engedélyével készültek. Felhasználásuk szigorúan tilos! A könyvet nem a kiadótól kaptam, fizettem érte, a véleményem teljesen szubjektív. A kiadó semmilyen módon nem kért fel és nem fizetett a reklámért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése